Zboží na dobírku
Bohužel i přes velmi drahou cenu stále dobírka zůstává v ČR jakýmsi fenoménem a ještě navíc tím, že tvoří více než třetinu všech forem platebních metod, e-shopy od ní jen tak neupustí. Bylo by dobré alespoň tuto metodu eliminovat a to aktivně. Pokud by to nešlo, tak by bylo dobré alespoň přepočítat náklady na ni, protože velká řada obchodníků dobírku dotuje.
Jedná se hlavně o jednu z nejrizikovějších platebních metod za zboží vůbec. Objednávka totiž absolutně nezaručuje převzetí zásilky zákazníkem a prodej se nemusí uskutečnit. Pokud navíc zákazník z nějakého důvodu zásilku nepřevezme, obchodníci musí zaplatit dopravu zpět a s nevyzvednutým zbožím nadále pracovat. Například taková dosti známá Alza.cz zboží nevrací do skladu, ale nabízí jej za nižší cenu ve vratce. Určitě je to mnohem praktičtější a jednodušší. Tratí na tom ale dost. Takoví malí obchodníci si nic takového nemohou dovolit.
I když si to někteří vůbec neuvědomují, dobírka představuje opravdu velkou zátěž pro cash-flow. Samotný obchodník může na peníze čekat i 14 dní. Stačí jen, aby zákazník otálel s převzetím balíku. Není žádným překvapením ani to, že balík se zbožím může ležet na poště i týden. Ty další dny je potřeba pro nejen převod peněz ale také zprocesování od výběrčího na účet samotného obchodníka.
Největším problémem dobírek jsou náklady. Cenu poplatku samozřejmě ovlivňuje výše vybrané částky a poplatek je navíc zdrojem dalšího příjmu všech dopravců a kurýrů. Dopravci se dobírce vůbec nebrání a to ani přesto, že u sebe mohou vozit až tisíce korun v hotovosti. Dobrým řešením by mohly být platební terminály. Je ale zase pravda, že řidiči dostávají při přebírání hotovosti nějakou tu korunu do vlastní kapsy a při platbě kartou by o to mohli přijít.
Pokud nechcete platit za dobírku, měli byste vždy počkat, až v daném e-shopu budou mít třeba doručení zboží zdarma. Tyto akce bývají alespoň jednou do měsíce, takže si stačí takovou akci jen vyčíhnout. Je to ale samozřejmě na vás.